2011. november 6., vasárnap

A sügér legyes horgászata

Sokak szerint a sügér egy mihaszna kis hal, ami fölösleges, zavaró tényező a vizekben.Szerintem egy "kárpótló hal". Ezalatt azt értem, hogyha valaki pl.:spiccbottal kimegy keszegezni, és nem jön a "célhal", hanem csak sügér, a horgászat végén magában elemezgeti a peca eseményeit, arra jut, hogy legalább fogott valamit. Legyezőhorgász szemmel nézve horgászata nagyon élvezetes.







Én az Által-éren szoktam sügerezni. Nagyon jó hely, e hal horgászatát nézve különösen.

A víz Komárom-Esztergom megyében található. Császár községtől ered, átfolyik a Bokodi-hűtőtavon, a Tatai árkon áthalad, közben átszeli Tatabányát majd Tatát-közben átmegy a Derítő- és az Öreg-tavon- végül Dunaalmásnál torkolik a Dunába. A napijegy tudomásom szerint kb.3000 HUF.

 Tapasztalataim szerint a Berta malommal szembeni, és a Fényes fürdő mögött lévő rész a két legjobb(sok helyen még nem voltam). A sügér mellett gyakran jelentkezik kissüllő is.







Ha sügérre legyezünk, szinte minden második dobásra halat fogunk. Ha a felszerelést nézzük, elég egy 3-4 vagy 5-ös bot, orsó a bothoz illő. A zsinór 5/3 vagy valamivel kisebb AFTMA osztályú úszó. A tippet 25-nél ne legyen vastagabb:).

Mivel a sügér nagyon mohó, a horogméret a 8-tól a 11-ig terjedhet. A légy 10-es horogra kötött ,feltűnő színű, aaranyfejjel vagy anélkül készült streamer. Testnek és faroknak a Hends Angel Hair nevű streameranyagát ajánlom-én a gyöngyház színűre szavazok.

Tartózkodási helyek:

A sügér jól fogható az Által-érhez hasonló folyókon. Kisebb-nagyobb hínármezőktől a nyílt vízig megtalálhatjuk. Legtöbbször a part mentén tartózkodik. Tapasztalataim alapján azt mondom még, hogy a sodorvonalban ne keressük (ha nagyon gyors a sodrás, csak akkor ne).

Eszményi helyek lehetnek, ha sekélyebb vízben, elszórtan kisebb hínár csomók, mezők helyezkednek el. Sokszor minden ilyen kis csomóban lapulhat egy-két csíkos, és rávágnak minden "betolakodóra". Reméljük, hogy a legyet is betolakodónak veszik;).

Érdemes az ilyen helyeket átfésülni, könnyen rájuk akadhatunk.
                                                                                Szebb sügér

Ez a hal sokszor akkor jelentkezik, amikor nem számítunk rá. Jó példa erre a következő eset: egyik horgászatom során az orsómnál bütyköltem valamit, a legyemet bebobtam magam elé, hogy ne zavarjon. Mikor befejeztem a szerelést, ki akartam venni csalimat a vízből,de ellenállásba ütköztem. A szöszmötölés közben egy sügérnek megtetszett a legyem. Ez szöget ütött a fejembe. Fogtam magam, 70 centire magam előtt, néha emelgetve úsztattam a sztrímert. Bevált. 3-4 példányt sikerült így fognom. Ez is egy jó módszer.

Eredményes még a már leírt wet fly swing, közben húzogatva(lásd: 2. ábra)

A vontatásnál nem árt, ha ritkán, kicsiket, provokálva húzogatjuk a legyet, "ínycsiklandóan", "pikánsan", hogy a hal ne tudjon neki ellenállni. Jó, ha néha megállítjuk, hagyjuk süllyedni. Egyszer nekem is a légy süllyedése közben rabolt rá a legyemre egy sügér.

Mikor még nem legyeztem, egy úszós tapasztalat, hogy visszaforgókban is sokat lehet fogni.

Itt viszont, mivel csontival horgásztam, nem halléggyel(bár lehet, hogy működne), hanem inkább kb.12-14-es nimfával pródálkoznék, spiccből vezetve.

Amúgy nagyon jól lehet mulatni egy ilyen peca alkalmával, még akik csak nézik, azok sem unatkoznak, nem csoda, hal hal hátán:). Tipikusan ez szokta vonzani a bámészkodókat.

Íme az én szerény esetem:

épp az Által-éren legyeztem, amikor a barátom hívott. Megkérdezte hol vagyok, mondtam, hogy az éren legyezek. Felvetette, hogy kijön ő is. Megérkezett, dobott párat,fogott egyet, beszakította egyetlen csaliját, kénytelen volt engem nézni. Az ötödik halnál profi jelzővel illetett, a hetediknél az ő sajátos stílusán mondta:"ez nagyon jó muri":). Ez jelentéktelen ok, de valamellyest azt tükrözi, hogy másoknak is jó nézni.

Szóval aki eddig idegenkedett a sügerezéstől, próbálja ki! Jól fog mulatni! Gyakori vendég a süllő(ezt már mondtam). Egy Közepes méretű sügér gyakran jobban küzd, mint egy kissüllő.

Fárasztása is élményt nyújt, ha ilyen jól harcol. Egyszer fogtam egy jó tizenöt centis halat, azt hittem, hogy valami kisebb balint fárasztok.

                                       Gyakori vendég a kissüllő

                                "...jobban küzd, mint egy kissüllő..."

                           Nagyobb sügér a hajóskanzen mellől
Remélem mindenkit "közelebb toltam" a sügér műlegyes horgászatához.;)

diver

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése